Copyright Radka Lankašová, webdesign & developed by: 5Q.

 

Ochrana osobních údajů

Jak změnit předsevzetí ve splněný cíl
28.01.2015

Máme za sebou první týdny nového roku a možná patříte mezi ty, kteří si dali novoroční předsevzetí. Připravila jsem pro vás pár tipů, jak vytrvat a dojít k cíli.

Ať je to cokoli, co chcete změnit, změnit to můžete jen a pouze vy.  Neudělá to za vás nikdo jiný. To je velmi důležitý fakt.

 

Nedělejte radikální řezy. Zpravidla nefungují. Zvolte metodu postupných kroků.  Postupně zavádějte do života nové návyky, které se stanou trvalými.

 

Řekněme, že vaším cílem je běhat 4 km denně a že nyní nesportujete vůbec. Nejprve si stanovte pravidelný čas běhání, třeba hodinu před prací. Promyslete si  3 – 4 trasy a pořiďte si správnou obuv. Pokud máte zdravotní problémy, zkonzultujte záměr pravidelného sportu pro jistotu s lékařem.

 

Pak už vzhůru do akce. Zpočátku jen choďte, dejte tomu celý první týden, abyste si zvykli na pravidelnost, na pohyb. Druhý týden začněte chodit rychle (třeba s hůlkami), třetí nasaďte indiánský běh, od čtvrtého začněte běhat. Pravidelným běháním se časem dostanete na 4km. Hlavně už budete mít vytvořený návyk a bude divné se po ránu nehýbat.
Vytvořte si plán a ten dodržujte. Kouříte-li 20 cigaret denně, snižujte počet vykouřených cigaret o jednu po týdnu. První týden tedy budete kouřit 19 cigaret, druhý 18 atd. Můžete zvolit i pomalejší variantu, snižovat po dvou týdnech, první týden tedy 19, třetí 18, pátý 17.

 

Je jedno, zda zvolíte rychlou či pomalou cestu, podstatné je, že dodržíte plán. Bez výmluv. Prostě to udělejte.

 

Najděte si parťáka. Ve dvou se to lépe táhne. Chcete shodit? Fajn. 2x týdně se můžete jet sami projet na kole a jednou týdně choďte s kamarádkou do fitka. Je totiž mnohem těžší lekci vynechat, když víte, že tam na vás čeká.

 

SMARTER. Anglická zkratka, která učí nastavit plán konkrétně, měřitelně, dosažitelně, s časovým ohraničím či frekvencí, energizujícím způsobem tak, že si výsledku všimne okolí. Vaše předsevzetí/cíl by nemělo být delší než tři věty.

 

Příklad: Zhubnu 8kg do června 2015. Budu pravidelně cvičit třikrát týdně, dvakrát se projedu na kole a jednou půjdeme s Vilmou na zumbu. Budu držet dietu dle zásad správné výživy, budu pravidelně jíst pětkrát denně. V současné době mám velikost 42 a dosáhnu velikosti 38, která mi od června 2015 již trvale zůstane. Můj manžel si všimne, že jsem zhubla.

 

Změňte návyky. Kouříte obvykle, když pijete kávu? Namísto 4 šálků kávy denně si dejte jen dva a zbylé dva vyměňte za čaj nebo minerální vodu. Dáváte si cigaretku po pravidelné ranní poradě? Namísto cigarety posvačte něco malého a zdravého -  jablko, pomeranč, mrkev.
Vizualizujte. Kdykoli budete vyvíjet aktivitu, která vás vede k cíli, představujte si svoje nové já. Představujte si, jak po ránu vyjdete schody bez zadýchání, jak se vejdete do šatů, které jste oblékli ještě před 2 roky, jak se na dovolené anglicky doptáte na cestu k cíli…  Připomínejte si, proč děláte to, co děláte.


Méně je více. Nedávejte si velké cíle, mohou se zdát příliš daleko a nedosažitelné. Zvolte raději více malých, které se dají snadněji dosáhnout. Přestože byste nejraději změnili téměř vše, pracujte nejvýše na třech věcech najednou. Dokážete udržet pozornost a budete mít na změnu dostatek energie a času.
Někdy se vám stane, že z nějakého důvodu nesplníte plán. Je to normální. Hned následující den se však vraťte do nově zaběhnuté rutiny a pokračujte v započatém procesu. Pouze ti, kteří vytrvají, vyhrávají.


Měla jsem klientku, která chtěla shodit 10 kg za šest měsíců. Zhubla jen osm a byla zklamaná.  Já jsem jí však poblahopřála k ohromnému úspěchu, vždyť zhubla 8 kg!! Zdravě a pravidelně jedla, pravidelně sportovala, navíc bylo zhubnutí viditelné. Moje reakce jí překvapila. Protože už měla nové návyky pevně pod kůži, vytrvala v nich. O šest měsíců později měla dole dalších 7 kg. Za rok se jí tedy podařilo zhubnout celkem 15 kg!!

 

Výsledek. Někdy se vám nepodaří získat, co chcete a kdy to chcete. Může to být frustrující. Pokud se však budete držet plánu a vytrváte, získáte to, co chcete a zpravidla i mnohem víc, než jste si původně naplánovali.

 

Pokud ani nyní nevíte, jak začít, nebo vytrvat (to spíše), obraťte se na mne, společně vymyslíme plán.

 

Budu ráda, když se, vy úspěšní, podělíte o svoje příběhy. Jsou velkou motivací pro všechny. V nejlepším slova smyslu platí – když můžeš ty, tak já taky.

 

Přeji vám, ať vydržíte, splníte si předsevzetí a cítíte se vnitřně dobře. Navenek se to už projeví samo.

 

Radka Lankašová